Barnas Havarikommisjon 2025 – Et hav av ofre – konklusjon

4. Styrke retten til erstatning for alle som er ofre for digitale seksuelle overgrep

a) Flere barn må få rett til erstatning etter skadeserstatningsloven herunder voldserstatningsloven, når de er utsatt for digitale seksuelle overgrep eller krenkelser.

b) Utvide retten til oppreisningserstatning for alle barna som er ofre. Tilføye blant annet § 311 til skadeserstatningsloven § 3-3.

c) Bistandsadvokatens oppgave må også være å bistå med å søke voldserstatning. Derfor må straffeprosessloven § 107 c) siste ledd siste setning, fjernes.

Forslag til nytt annet og tredje ledd i volderstatningsloven § 1:

«Den som har blitt utsatt for en forsettlig handling eller forsøk på en forsettlig handling som nevnt i straffeloven…. (inkludere flere digitale krenkelser).

Et barn som har blitt utsatt for en handling som nevnt i straffeloven §§ 291, 299, 302, 304 og 311, men som ikke var identifisert på handlingstidspunktet, har rett til erstatning fra staten dersom barnet senere blir identifisert.

Et barn bosatt i utlandet har rett til erstatning dersom overgriperen er norsk statsborger eller har bopel i Norge på handlingstidspunktet og utsetter barn for en handling som nevnt i straffeloven §§ 291, 299, 302, 304 og 311».52

Forslag til endringer i voldserstatningslov § 7

Søknad om erstatning kan fremmes for Kontoret for voldsoffererstatning dersom:

x. straffesaken er avsluttet ved påtaleunnlatelse.

xx. det gjelder en handling som nevnt i § 1 annet og tredje ledd.

Barn i Norge utsatt for overgrep fra en i et annet land må få rett til voldserstatning.

5. Oppfølging på Statens Barnehus

Innføre en rett for alle fornærmede barn til oppfølging fra Statens Barnehus, også dersom det fornærmede barnet ikke blir en del av straffesaken.

6. Riksadvokaten må revidere instruksene og tydeliggjøre hvordan disse sakene skal håndteres

Vi foreslår følgende:

a) Uttømmende retningslinjer for håndtering av digitale saker med

mange ofre.

b) Pålegg om å inkludere alle identifiserte ofre i straffeforfølgningen.

c) Pålegg om individuell oppfølging av ofrene, herunder med hensyn til nødvendig medisinsk behandling og adgang til å søke erstatning.

d) Pålegg om å prioritere ressurser til å identifisere ukjente ofre.

e) Pålegg om å registrere uidentifiserte barn i International Child Sexual Exploitation (ICSE) Database (eller annen relevant database).

f) Pålegg om at ikke-identifiserte ofre som senere blir identifisert skal (i) loggføres/rapporteres for å sikre at barnet blir fulgt opp på en systematisk måte, (ii) få oppnevnt bistandsadvokat, (iii) få tilbud om oppfølging av Statens Barnehus og (iv) få veiledning om adgang til å kreve voldserstatning.

g) Pålegg om å samarbeide med utenlandske myndigheter for å følge opp utenlandske ofre.

h) Uttrykkelig fremheve hensynet til barnets beste som det førende hensynet i påtalemyndighetenes håndtering av slike saker.

7. Økte ressurser til politi ogpåtalemyndigheten

Mye bedre oppfølging og betingelser til alle ansatte i politiet og påtalemyndigheten. De gjør en stor og viktig innsats på et område som mange vegrer seg for å forholde seg til. De står i store belastninger over tid, og fortjener å bli tatt godt vare på!

Aktuelle lenker

Weprotect.

«Seksuell utnyttelse av barn og unge over internett», Kripos.

Sider: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56