Barnas Havarikommisjon 2025 – Et hav av ofre – utredning
Påtalemyndighet tar ikke ut tiltale for domstolene
I omfattende digitale overgrepssaker med mange barn begrenses også antall fornærmede barn i straffesaken for domstolene ved såkalt «prosessøkonomisk påtaleunnlatelse».
Ved påtaleunnlatelse velger man å ikke ta ut tiltale mot gjerningspersonen, altsåikke fremme straffesak for retten, selv om vilkårene for å gjøre dette er oppfylt.
Adgangen til slik prosessøkonomisk påtaleunnlatelse følger av straffeprosessloven § 70. I henhold til bestemmelsens første ledd kan påtale
«unnlates når reglene for straffutmålingen ved sammenstøt av flere lovbrudd medfører at ingen eller bare en ubetydelig straff ville komme til anvendelse.»
Ordlyden gir påtalemyndighetene en vid adgang til å unnlate påtale i straffesaker, også for de mest alvorlige straffebudene. Riksadvokaten har åpnet opp for slik påtaleunnlatelse også i alvorlige nettovergrepssaker med mange ofre, både når det gjelder hvor mange ofre, men også hvilke straffbare forhold som skal være en del av straffesaken:
«Påtalemyndigheten har i enkelte tilfeller begrenset kretsen av fornærmede ved å gi prosessøkonomisk påtaleunnlatelse i sakskomplekser om nettovergrep. Riksadvokaten har i sin klagepraksis akseptert dette innenfor visse rammer.
[…]
I saker der etterforskingsresultatet gir grunnlag for å konstatere straffansvar for en rekke straffbare forhold, kan det være aktuelt med prosessøkonomisk påtaleunnlatelse for ett eller flere av disse. Det er nettopp slike tilfeller, der det foreligger flere selvstendige straffbare forhold, straffeprosessloven § 70 tar sikte på.»
Konsekvensene av at slik påtaleunnlatelse besluttes, synes ikke å være tatt hensyn til. For barna som er ofre vil det bety at de ikke nødvendigvis har krav på oppreisningserstatning eller voldserstatning.
I Riksadvokatens brev 10. september 2019 til Lovavdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet, om etterforskingog påtaleplikten i omfattende digitale overgrepssaker, legger Riksadvokaten til grunn at det er flere betenkeligheter ved den vide skjønnsadgangen i straffeprosessloven § 70, og at det kan være grunn til å gjennomføre en lovendring.
Det innebærer etter lovens bokstav at det er adgang til å avgrense de aller mest alvorlige lovbrudd på en måte som neppe ville vinne aksept i praksis, f.eks. ved å nøye seg med å forfølge tre av ti drap.
– Riksadvokaten
Aktuelle lenker