Barnas Havarikommisjon 2025 –Seksualiserte bilder og videoer – konklusjon
Konklusjon
Øke strafferammen
Vi mener at straffenivået i Norge i dag ikke står i forhold til det potensielt enormt store antall barn som blir krenket, de lidelser som barna har opplevd, og den usikkerheten som vil følge barna gjennom livet om at bildene og videoene en dag kan dukke opp.
I lys av skadeomfang, gjentakelsesfare, mengde og manglende avskrekking i dagens strafferamme foreslår vi at strafferammen i § 311 økes fra tre år til minimum seks år.
I tillegg kan det innføres en egen straffebestemmelse for grove overtredelser, med en strafferamme på minimum seks år.
Grove brudd på § 311
Det fremgår av en rekke dommer at politiet i flere tilfeller tar svært store beslag i overgrepsmateriale, at overgrepene er særlig grove og at det er et betydelig spredningspotensial.
En dom fra Lofoten tingrett25 kan trekkes frem som et eksempel. Beslaget omfattet minst 11 millioner bilder, hvorav om lag 2,3 millioner var unike, og 56 000 filmfiler med mer enn 5 800 timer samlet spilletid. Den domfelte hadde anskaffet materialet over en svært lang tidsperiode som strakk seg fra 2001 til 2014. Under etterforskingen ble det ikke funnet tegn til at domfelte hadde delt materialet med noen, eller produsert materiale ved selv å begå seksuelle overgrep mot barn. Det ble likevel lagt vekt på faren for spredning som foreligger ved besittelse av en så omfattende mengde bilder og filmer som seksualiserer barn.
På grunn av det betydelige spredningspotensiale, samt at det i flere tilfeller er snakk om svært store mengder materiale i form av bilder og film som seksualiserer barn, mener vi at det kan være et behov for en gradsinndeling av strafferammenfor overtredelser av § 311.
Videre bør det presiseres i lovteksten hva som særlig bør vektlegges ved vurderingen av om en overtredelse er grov. Kripos har i sitt høringssvar fra 2023 foreslått flere ulike vurderingsmomenter som bør være relevante for å vurdere om overtredelsen burde anses grov. En generell rettesnor er om det er en utstrakt spredningsfare, samt en svekket mulighet for å avdekke forholdet, noe som typisk kan foreligge ved følgende tilfeller:
- Om gjerningspersonen oppretter ulike fora eller nettsider for å spre ulovlig materiale.
- Om det brukes sofistikerte metoder for å skjule og/eller spre materiale.
- Om materialet er egenprodusert.
- Mengden og grovheten i materialet.
- Eventuelt samarbeid med andre.
Når det gjelder mengden og grovheten i materialet må det, i tråd med Lanzarotekonvensjonen art. 28, også dekke de tilfellene der den straffbare handlingen er begått mot små barn, og i saker hvor det er utøvd vold.
Avvergeplikten i straffeloven § 196 må også omfatte overtredelse av § 311
Lanzarote-konvensjonen art. 4 forplikter Norge til å treffe de tiltak som er nødvendige for å forebygge alle former for seksuell utnytting og seksuelt misbruk av barn, og for å gi barn beskyttelse. Lanzarotekonvensjonen art. 12 spesifiserer denne forpliktelsen ytterligere, ved at Norge er pålagt å tilrettelegge for varsling til barnevernet for de yrkesgruppene som arbeider med barn. Mer presist må norsk rett sørge for at de ansatte i disse yrkene har fri tilgang til å rapportere om mistanke om seksuelle overgrep til barnevernet, uten at taushetsplikten står i veien for dette.
Straffeloven § 196 sier at man i noen tilfeller kan ha plikt til å avverge et straffbart forhold. Plikten gjelder for enhver og gjelder uten hensyn til taushetsplikt, og den inntrer når avverging «fortsatt er mulig, og det fremstår som sikkert eller mest sannsynlig» at den aktuelle straffbare handlingen er, eller vil bli, begått.
Avvergingsplikten gjelder for de konkrete straffbare forholdene som alle er nevnt i § 196. Man risikerer straff med bot eller fengsel inntil ett år dersom man ikke oppfyller plikten til å avverge.
Det følger videre av annet ledd at det tas særlig hensyn til at den fornærmede er et barn. Det må bety at lovgiver anerkjenner at de under 16 år trenger et særlig vern. Det tilsier at avvergingsplikten blir enda viktigere når den som utsettes for den straffbare handlingen er et barn. Likevel er det ikke avvergingsplikt dersom noen oppdager seksuelle fremstillinger av barn etter straffeloven § 311.
Aktuelle lenker