Barnas Havarikommisjon 2025 – Et hav av ofre – konklusjon

At barn ikke blir fulgt opp av myndighetene, etter å ha blitt utsatt for digitale seksuelle overgrep, vil kunne være et brudd på barns rett til vern om sin personlige integritet i henhold til Grunnloven.50

Konsekvensene for et barn som har vært utsatt for digitale seksuelle overgrep og som ikke blir fulgt opp i etterkant kan være dårligere fysisk og psykisk helse, frykt og manglende tillit til voksne og senere til systemet. I verste fall vil det også kunne øke risikoen for at barnet blir utsatt for ytterligere digitale overgrep dersom barnet ikke forstår hva det blir utsatt for, eller fortsetter å ha kontakt med mennesker på samme plattform.

I 2020 sendte departementet ut en høring der de så på forslag til endringer i straffeprosessloven og straffeloven. Det ble skissert et mulig nytt straffebud om serieovergrep. Status er at høringen fremdeles er «under behandling». Vi i Stine Sofies Stiftelse ga høringssvar hvor vi påpekte behovet for å sikre tilstrekkelig kapasitet til at flere lovbrudd begått mot barn blir etterforsket. Men vi er bekymret for at en samlebestemmelse vil ramme de fornærmede barna urettmessig tungt. Både knyttet til at de fornærmede barnas rettssikkerhet svekkes, samt deres rettigheter som part i saken. Vi står fortsatt ved vårt synspunkt.

For å realisere et effektivt menneskerettslig vern, vil staten kunne være forpliktet til å vedta lovgivning og iverksette aktive tiltak for å beskytte menneskerettighetene.51 For å bedre ivareta barnets rett til personlig integritet, og av hensyn til barnets beste generelt, foreslås følgende endringer til både lovgivningen og nye instrukser fra Riksadvokaten:

1. Særlige grunner for å henlegge saker som gjelder seksuallovbrudd mot barn

Nytt tredje ledd i

straffeprosessloven § 62 a

Det må særlige grunner til for å henlegge saker ved overtredelse av straffeloven §§ 291 … 306 eller 311. Ved vurderingen skal det legges særlig vekt på hensynet til barnets beste».

2. Særlige grunner for ikke å påtale seksuallovbrudd mot barn

Nytt tredje ledd i

straffeprosessloven § 70

Ved overtredelse av straffeloven §§ 291 … 306 eller 311 kan påtale kun unnlates når særlige hensyn tilsier det. Ved vurderingen skal det legges særlig vekt på hensynet til barnets beste».

3. Utvidet rett til bistandsadvokat

Ny ordlyd i

straffeprosessloven § 107 a

første ledd bokstav a og nytt annet ledd:

«Fornærmede har rett til å få oppnevnt bistandsadvokat i saker:

a) om overtredelse av straffeloven §§ 168, 253, 257, 282, 284, 291, 294,b295, 296, 299, 302, 304, 306, 311, 312 og 314.

b) hvor det er grunn til å tro at fornærmede som følge av handlingen

får betydelig skade på kropp eller helse.

I saker om overtredelse av straffeloven §§ 291, 299, 302, 304, 306 og 311 hvor den fornærmede ikke er identifisert skal det oppnevnes felles bistandsadvokat for alle uidentifiserte fornærmede i saken. Oppnevnelsen av bistandsadvokat for en uidentifisert fornærmet skal avsluttes etter to år dersom fornærmede fortsatt ikke er identifisert, med mindre særlige grunner tilsier opprettholdelse av oppnevnelsen.»

Aktuelle lenker

Høringssvar, Stine Sofies Stiftelse.

Sider: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56