HjemTrippel SPubliserte artiklerSkolefungering: Tydelige tegn til utfordringer hos barn

Skolefungering: Tydelige tegn til utfordringer hos barn

Jente ser utover tom gymsal.

Ingen i Norge har undersøkt skolefungering hos de yngste barna med vold- og overgrepserfaringer. I denne studiene rapporterte foreldre data på vegne av 192 barn (6-12 år) som har vært utsatt for vold eller overgrep. Tallene viste at mange av barna hadde høyt fravær og skoleutfordringer i svært tidlig alder. 

Originaltittel: School Functioning Among Norwegian Children with a History of Maltreatment
Forfattere: Sofie Øvstebø Næss, Børge Sivertsen, Mari Hysing, Anders Dovran, Stian Tobiassen, Gertrud Sofie Hafstad og Kaia Kjørstad
Publiseringsår: 2025
Tidsskrift: Journal of Interpersonal Violence

Hovedfunn:

  • Det var en klar sammenheng mellom eksponering for flere typer vold og økt risiko for svakere skoleprestasjoner og høyt fravær
  • 1 av 10 barn hadde åtte eller flere dager fravær den siste måneden
  • Kun litt over 1 av 4 barn hadde vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring
  • Foreldrene til omtrent 1 av 6 barn beskrev store utfordringer i minst ett skolefag

Oppsummering

Studien baserer seg på foreldrerapporterte data på vegne av 192 barn i alderen 6 til 12 år, alle med bekreftet erfaringer med vold og overgrep. Funnene viser at barn som har vært utsatt for vold og overgrep, spesielt flere typer, har betydelig økt risiko for svakere skoleprestasjoner og høyt skolefravær. Funnene understreker viktigheten av at tidlig intervensjon kan forhindre negative konsekvenser og bidra til et mer støttende læringsmiljø.

Les hele studien her

Andre publiserte artikler fra undersøkelsen
Les også