Hva kan samfunnet lære av saker der barn sviktes av systemet? Nå har undersøkelseskommisjonen som skal sikre at samfunnet lærer når barn sviktes fått innspill og ny kunnskap fra Stine Sofies Stiftelse.

— Vi er veldig imponert over alt stiftelsen har fått til og all kunnskapen som finnes her.
Det sier Henriette Lunde, leder av NUBA, nasjonal enhet for undersøkelse av svikt mot barn. Denne uken var de på besøk hos Stine Sofies Stiftelse. Her delte vi fra vår forskning og innsikt til arbeidet fremover.
Skal lære av svikt
NUBA er en undersøkelseskommisjon i Statens helsetilsyn som skal gjennomgå alvorlige saker der barn har blitt utsatt for drap, grov vold, seksuelle overgrep og omsorgssvikt. Målet er å bidra til læring og forbedring i offentlige virksomheter.
Lunde mener de har lært veldig mye ved å besøke Stine Sofies Stiftelse. Hun trekker særlig frem forskningsstudien Trippel S som veldig viktig.
— Hvordan går det egentlig med barn som har vært utsatt for vold over tid? Denne forskningen har vi jo ikke fra før så dette er jo unikt forskningsmateriale som Stine Sofies Stiftelse er med og tilrettelegge for, sier hun.

I Trippel S-studien kommer det blant annet frem at voldsutsatte barn ikke opplever å få hjelpen de behøver fra tjenestene. Dette er de flere av de samme tjenestene som NUBA skal bidra til å forbedre.
— Fremover kommer denne til å bli viktig for alle som jobber med utsatte barn og unge, ikke bare nasjonalt med også internasjonalt, sier Lunde.
En viktig kommisjon
Dette setter daglig leder Kristin Stokke stor pris på å høre.
— Med bakgrunn i vår egen forskning og våre hjelpetiltak innen en svært viktig og vanskelig tematikk, vet vi svært mye om hvordan voldsutsatte barna har det, sier Kristin Stokke, daglig leder i Stine Sofies Stiftelse.
— Denne kunnskapen deler vi gjerne for å gi barna bedre hjelp og en sterkere posisjon i samfunnet, sier hun.
NUBA skal gå inn i enkeltsaker utelukkende for læringens del, men de har ikke mandat til å skrive rapporter eller gjøre en forskjell for de familiene som er rammet. Det er den kollektive læringen som er deres oppdrag.
— Vi skal snu hver stein, og sørge for at det ikke skjer igjen. Det er de barna som kommer etter som vi skal beskytte, sier Lunde.
Jurist i stiftelsen, Line Duesund Svendsen legger ikke skjul på at stiftelsen har ønsket seg en slik undersøkelsesordning lenge.
— Det er vanskelig å få til et godt samarbeid mellom de ulike sektorene. Barna blir sviktet av mange, også i dag. Så dette er et veldig viktig arbeid kommisjonen skal i gang med, sier hun.
Et tverrfaglig arbeid
NUBA består av kommisjonsmedlemmer med bakgrunn fra både politi, helse, psykologi, jus og pedagogikk i tillegg til analyse. De er satt sammen for å jobbe tverrfaglig for å se kompleksiteten og helheten i tjenestene rundt barna.

— Vi har fått gode innspill fra stiftelsen om hva som er de viktigste sviktområdene for barn, og hvilke tema og fenomener vi bør se nærmere på, sier lederen av NUBA.
Fra besøket i Grimstad tar NUBA med seg mer innsikt til sitt videre arbeid på en rekke områder:
— Vi tar med oss en enda tydeligere vektlegging av barnesynet, og hvor viktig det er å ikke bare ha et barneperspektiv, men også å se det fra barnets perspektiv.
Også forståelse av vold som et fenomen har vært løftet underveis i besøket.
— Vi tar også med oss viktigheten av å ha et bevisst forhold til hva vold er og hvor mange ulike former det har, og konsekvensen av vold. Både for barnet og omgivelsene og ofte i generasjoner, sier Lunde.
Imponert over ekspertpanelet
NUBA har i tillegg til å besøke stiftelsen, også besøkt nesten alle statsforvalterne og arrangert brede innspillsmøter med mange aktører. De er spesielt opptatt av å lytte til barn og unge selv i arbeidet, og hun er særlig imponert over ekspertpanelet til Stine Sofies Stiftelse som de har møtt flere ganger.
— Det er utrolig kloke flinke ungdommer, det har vært kjempenyttig å høre hva de har å si.
Lunde og resten av kommisjonsmedlemmene er glade for det gode samarbeidet så langt med stiftelsen, og ser frem til fortsettelsen.
— Stine Sofies Stiftelse vil være en god samarbeidspartner, og det vil være viktig for oss å lære av hverandre fremover.
— Vi bygger stein for stein. Dette er det ingen som har gjort før så dette er «work in progress», avslutter hun.
Les også
-

Deler kunnskap for å gi barn bedre hjelp
Hva kan samfunnet lære av saker der barn sviktes av systemet? Nå har undersøkelseskommisjonen som skal sikre at samfunnet lærer når barn sviktes fått innspill og ny kunnskap […]

