HjemAktueltKompetanseheving i skoler

Kompetanseheving i skoler

I Stine Sofie Skolepakke får alle ansatte i skolen økt kunnskap om vold og seksuelle overgrep for bli bedre rustet til å se og hjelpe barn. Programmet testes ut ved fire skoler i Kristiansand.

Ole-Morten Mourdisen og Knut Katerås skal lede undervisningen fra Stine Sofies Stiftelse.

–Vold mot barn er et av vår tids største folkehelseproblem. Vi vet at det å bli utsatt for vold eller overgrep som barn kan få alvorlige konsekvenser på det tidspunktet volden utføres, men også gjennom resten av livet. Dermed haster det å avdekke enda mer, og enda tidligere.

Det sier Erik S. Oksavik, prosjektleder for Stine Sofie Skolepakke i Stine Sofies Stiftelse.

–De voksne som møter barna hver eneste dag på skolen har en unik mulighet til å gjøre nettopp det, sier han.

Erik Oksavik, spesialrådgiver og prosjektleder, Stine Sofies Stiftelse.

Skal styrke de ansatte i skolen

Onsdag denne uken starter piloten av Stine Sofie Skolepakke, et opplæringsprogram for ansatte i skolen om vold og overgrep mot barn. I piloten skal fire skoler i Kristiansand kommune motta opplæring. Målet er at de skal bli bedre rustet til å se og hjelpe barn de er bekymret for.

–Barn tilbringer mange timer på skolen hver dag. Her møter de mange flotte voksne som alle ønsker å være den viktige og trygge voksne som gjør noe når et barn er utsatt. Da må vi styrke de ansatte slik at de blir satt i stand til dette.

Det sier Ole-Morten Mourdisen og Knut Katerås som skal lede undervisningen.

–Skolene skal også ha kollega-økter der ansatte jobber på tvers med felles problemstillinger, forklarer de.

–Dette skal bidra til økt kunnskap hos gruppen, men også gi innsikt i barrierer i egen arbeidshverdag og hos hver enkelt ansatt.

Tilpasset dagens behov i skolen

Opplæringsprogrammet ble utformet etter en grundig innsiktsfase, og gjennomføres i et helt undervisningsår. Etter endt opplæring er målet at skolen skal jobbe videre med tematikken på egen hånd.

–Gjennom dybdeintervjuer med ulike faggrupper, spørreundersøkelser og gjennomgang av eksisterende forskning har vi fått en inngående forståelse av hvorfor det er noen utsatte barn som ikke blir sett på skolen, og hva som kan stå i veien for å hjelpe, sier Erik.

–Dette brukte vi til å utforme et opplæringsprogram som i størst mulig grad treffer behovene i dagens skole.

Les mer om Stine Sofie Skolepakke her.

Ingen tid å miste

Stine Sofie Skolepakke bygger på FNs barnekonvensjon og er forankret i relevant lovverk og rammeplan som eksempelvis opplæringsloven og rammeplan for grunnskolelærer utdanningen. Piloten vil bli evaluert underveis og etter endt undervisningsår av konsulentselskapet PwC.

–Erfaringene herfra vil brukes til å videreutvikle tiltaket og sikre en vellykket implementering når tiltaket rulles ut i større skala, sier Erik som understreke at selv om piloten kun varer ett år, har vi ingen tid å miste.

–Når vi vet at det i gjennomsnitt tar 17,2 år før barn forteller om vold eller overgrep, haster det å avdekke enda mer enda tidligere. Da må vi styrke de voksne rundt barna. Og de ansatte i skolen kan utgjøre en viktig forskjell for de sårbare barna.