Barnas Havarikommisjon – Samvær etter vold – utredning

Store kostnader for barn, foreldre og samfunn

Stine Sofies Stiftelse har vært i kontakt med et stort antall foreldre som forteller om et stort press for å godta frivillige løsninger, i frykt for å pådra seg store saksomkostninger.

Flere foreldre forteller at de ikke anmelder mistanke om vold og overgrep under samvær, i frykt for å bli anklaget for samværssabotasje. Foreldre kan selv være voldsutsatt, og redde for å søke hjelp for senskader som PTSD, angst og depresjoner. De frykter det vil bli brukt mot dem i retten. Det kan bli skjebnesvangert for barna, som risikerer å sendes på samvær uten å bli beskyttet mot vold.

Vi hører historier om barn som godtar samvær til tross for motvilje og frykt for vold. Vi hører historier om barn som har sterke reaksjoner før og etter samvær, uten at dette fører til endringer eller stans i samværsordningen. Det er uholdbart for Norge som rettsstat.

Barn får ikke helsehjelp som følge av uavklart samvær

Belastninger knyttet til følgeskader etter vold, samt gjentatte rettsrunder om rett til samvær kan gi store konsekvenser. Det siste punktet vi skal vise til er at barn i uavklart samværssituasjon heller ikke får nødvendig helsehjelp.

Stine Sofies Stiftelse har hørt flere historier der barn får beskjed fra BUP om at de ikke kan komme til behandling før foreldrene får avklart konflikten. Det igjen kan presse foreldre til å godta samvær for at barna skal få hjelp.

Oppsummering

Barn og forelder, utsatt for vold eller overgrep, vil aldri få fred før de gir totalt etter. Det kan ende med at barna blir overlatt til forelder som utøver vold. De to sentrale årsakene til at det går så galt er:

  1. Manglende undersøkelser og utredninger fra ansvarlige myndigheter.
  2. Manglende tverrfaglig og helhetlig hjelp.

Hvordan kan vi gi barn og foreldre bedre støtte i etterkant av vold

Våre forslag i denne rapporten underbygger formålet med oppvekstreformen,

ny barnevernlov, samt den endrede praksisen i barnevernet som har kommet til med dommene i Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD). Spesielt knyttet til forebygging og tidlig innsats, som skal ivareta retten til samvær mellom barn og biologiske foreldre. EMD etterlyste også grundigere undersøkelser og utredninger – som er i tråd med vårt forslag.

Vår erfaring er at det stadig legges opp til mer samvær mellom barn og biologiske foreldre, og at dette i hovedsak er begrunnet med retten til familieliv. Det fremstår som at barnets rett til beskyttelse er satt under press. Vi erfarer at press på samvær i barnevernssaker gir føringer for saker mellom foreldrene etter barneloven.

Barnevernreformen har blant annet som mål å forebygge og sette inn tiltak tidlig. Med gode kommunale planer med helhetlige tiltak, vil flere familier og barn få hjelp og færre barn bli flyttet til fosterhjem/ institusjon. Vi kan håpe at antall omsorgsovertagelser vil bli færre fremover.

Vi kan håpe at antall omsorgsovertagelser vil bli færre fremover

Å støtte opp om foreldre som har opplevd vold og som har god nok omsorgsevne, vil være i samsvar med målet om å styrke og bevare familierelasjonene og forsøke å unngå at barna må flytte i fosterhjem. Derfor er det ekstra viktig å få på plass en bedre hjelp til de barna som fortsatt skal bli boende hjemme hos en av foreldrene.

Vi må sikre at avgjørelsene som tas, fra foreldre og barnevern, er til barnas beste. Med bedre hjelp og støtte, også juridisk, vil flere foreldre ha kapasitet til å gi omsorg og oppfølging til sine barn.

Mange har tenkt mye og klokt om hvordan vi kan få på plass et bedre system for å ivareta barna som lever i familier med uavklart samvær og hvor det er mistanke om vold. At de situasjonene som oppstår minneholder elementer som ligger til barnevernets ansvarsområde og elementer som knytter seg til det privatrettslige forholdet om samvær mellom foreldrene, innebærer at problemet faller mellom to stoler. De passer ikke inn i barneloven sitt spor eller i barnevernlovens spor. Komplekse liv og kompleks juss. Det gjenstår fortsatt å finne et nytt spor som bedre kan ivareta de barna og familiene som har opplevd vold.

Aktuelle lenker

NOU 2012: 5 Bedre beskyttelse av barns utvikling.

NOU 2017: 8 Særdomstoler på nye områder.

NOU 2020: 14 Barnelovutvalget.

Sider: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31