Webinar: Hvordan snakke med barn om vold og overgrep?

Mange barnehage- og skoleansatte ønsker å snakke med barn om vold og overgrep, men er usikre på hvordan de skal gå frem. Her kan du se webinaret i opptak og lese svar på spørsmålene som kom inn.

I dette webinaret møter dere pedagogene Ole-Morten G. Mouridsen og Harald Dean fra Stine Sofies Stiftelse, som forsøker å gi svar på spørsmålet: «Hvordan snakke med barn om vold og overgrep?»

.

.

Her er lenker til litteratur, ressurser og verktøy som ble omtalt under webinaret:

Litteratur anbefalt i foredraget:

  • Anna Fiske: Alle har en bakside; Hvordan lager man en baby​
  • Cory Silverberg: Hur görs bebisar?​
  • Eli Rygg: Jeg sa ikke kom inn​
  • Erle Sellevåg: Vondt i magen​
  • Fleisxher & Mølbak: Au! De voksne slår​
  • Gro Dahle: Snill; Sinna mann; Håret til mamma; Blekkspruten; Sesam Sesam​
  • Margrethe W. Aasland & Eli Rygg: Jeg er meg, min meg​
  • Marie B. Rydell: Emma sier NEI!​
  • Marit Hoem Kvam: Filiokus Blåmann-Klåmann​
  • Pia Friis: Barns seksuelle leker​
  • Trond Viggo Torgersen: Kroppen​
  • Øyvind Aschjem: Kongene på haugen


Her er Ole-Morten og Harald sine svar på spørsmålene som kom inn før og underveis i webinaret:

Hvordan skal en som finner mange ting vanskelige å snakke om finne ut hvordan vi skal snakke med barna om det?

SVAR: Her er det rett og slett bare øving og trening som gjelder. Øv deg gjerne på egenhånd, alene. Så kan du jo høre om du kan snakke med en liten gruppe barn, eventuelt øve deg på kollegaer som du kjenner godt. Og så er det jo slik at når du først har hatt en samling, er det mye lettere å ta samling nr 2. Øv deg gjerne på å si de konkrete ordene og setningene som du synes er vanskelig, høyt for deg selv. Lykke til!


Hvis det kommer opplysninger fra barn underveis i samling som vi ikke ønsker at de andre barna skal høre, hvordan går man videre helt praktisk da?

SVAR: Vi prøver alltid å imøtekomme barn som forteller i samling. Vi oppfordrer til å fortelle mer, eller si noe mer om situasjonen. Det er et dilemma, da vi ikke ønsker at barnet skal utlevere for mye av hensyn til seg selv, og de andre barna, samtidig som vi må komme barnet i møte. Når vi har fått «nok» informasjon til å skjønne om vi skal gå videre med saken, pleier vi å avslutte med å si: «tusen takk for at du fortalte, det var viktig. Vi snakker litt mer om det etterpå» Her finnes det ingen fasit, og vi må ta hver enkelt situasjon individuelt.


Ville dere brukt konkrete ord også med yngre barn i barnehagen eller skjer det først med skolebarna 1-4 klasse?

SVAR: Vi bruker konkrete ord i barnehagen også, men vurderer jo hvilke ord som passer til 2-, 3- og 4-åringer. Men målgruppen her som var barn fra 5/6 års alderen - 4. klasse bruker vi de helt konkrete ordene.


Jeg jobber i barnehage og har selv opplevd overgrep da jeg var liten. har ikke sagt noe til familien min før for 1 år siden og jeg er 24 år. Min overgriper var en i familien. Tusen takk for at dere tar de her webinarene og går rundt på skoler og barnehager og snakker om dette! Hadde jeg hatt det da jeg gikk i barnehagen så hadde jeg kanskje turt å si noe. Så tusen takk for at dere gjør dette :)

Takk for god tilbakemelding, det setter vi stor pris på! Så fint at du har fått fortalt, så håper vi du får støtte og hjelp til dine opplevelser, om du har behov for det.


Snakker dere om grooming?

Ja vi snakke om grooming fra ca. 3. klasse og oppover. Når vi snakker med eldre barn i barneskole bruker vi mer tid på grooming. På ungdomsskole og videregående snakker vi også om temaene «deling av nakenbilder» og «samtykke til sex»


Hva kan man som ansatt i barnehage, og andre ansatte ikke tar barnets fortelling på alvor eller tror det lyver? Det er jo ofte vold og overgrep er vanskeligt å forstå

Hvis du selv har bekymring for barnet tenker vi at du selv må handle på det, altså sende bekymringsmelding til barnevern og/eller politi. Alle ansatte har en selvstendig plikt til å melde ifra ved bekymring, så selv om ikke øvrige ansatte er enig, må en person som er bekymret melde selv jf barnehageloven §22. (eller opplæringsloven §15-3 for skole) Vi minner også om avvergingsplikten som gjelder alle voksne. (les mer på www.plikt.no)

Hvis dette er en utfordring i personalgruppen, at det er svært ulik forståelse av opplysningsplikten til barnevernet og politi anbefaler vi jo at barnehagen v/styrer setter denne tematikken på dagsorden på avdelingsmøter, personalmøter, planleggingsdager og/eller foreldremøter



Webinaret ble sendt 23. april 2020, og er en del av en serie webinarer knyttet til den pågående koronasituasjonen, og ivaretakelse av barn som utsettes av vold og overgrep. Serien er støttet av Gjensidigestiftelsen.

Her finner du alle webinarene i denne serien!