Denne siden bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig tjeneste. Ved å fortsette å bruke nettsiden samtykker du i vår bruk av informasjonskapsler. Les mer i vår personvernerklæring.
Stor suksess med budskapet «Ikke alle hemmeligheter skal holdes»
Disse fire unge jentene ønsket å gjøre noe for å skape oppmerksomhet rundt vold og overgrep mot barn og gi penger til en god sak. Med et godt produkt og et viktig budskap har ungdomsbedriften No Violence gått over all forventning!
De fire jentene bak ungdomsbredriften No Violence har gjort stor suksess og samlet inn penger til Stine Sofies Stiftelse.
Ungdomsbedriften fra Sandvika VGS består av fire jenter fra Bærum. Daglig leder Kaja (18), markedsføringsansvarlig Linnea (17), personalansvarlig Mari (18) og økonomiansvarlig Madeleine (17). Jentene tar et fag som gir dem muligheten til å starte sin egen ungdomsbedrift. Etter at deres første idé ble skrotet tidlig dette skoleåret kom idéen om å lage en genser til inntekt for Stine Sofies Stiftelse.
– Vi ønsket å lage noe hvor pengene kunne gå til et godt formål. Vi ble enige om Stine Sofies Stiftelse fordi foreldrene våre støtter dere fra før og vi ville bidra til å spre deres viktige budskap om en barndom uten vold og overgrep.
En genser til inntekt for Stine Sofies Stiftelse
Prosessen for å bestemme type produkt for bedriften sin gikk relativt enkelt, og de landet fort på at de ønsker å lage en genser.
– Vi gikk for genser fordi vi lettere kunne få vist formålet på denne måten, og så var det viktig for oss at både gutter og jenter i alle aldre kunne bruke den. Vi gikk også for noe litt moderne og tidsriktig.
Resultatet ble en unisex collegegenser med det viktige budskapet «Ikke alle hemmeligheter skal holdes» trykket på brystet. Genserne kommer i grått, hvitt og sort, og 40 % av bedriftens overskudd går til Stine Sofies Stiftelse.
– På genseren har vi trykket både logoen til No Violence og Stine Sofies Stiftelse. Ansiktet bak på genseren plasserte vi der fordi vi synes det var fint og passet inn med resten av genseren, og det gav genseren et unikt preg.
Store på Instagram
Jentenes ønske var å få solgt så mange gensere som mulig, men de startet i det små og bestilte opp 20 gensere, da de var litt usikre på hvor mange de ville få solgt. Planen var å selge gensere via Instagram.
– Vi opprettet instagramkontoen Noviolence.ub for å promotere og selge genserne der, og de første vi solgte var kun til familie og venner. Etter hvert fikk vi litt PR av Ungt Entreprenørskap, venner av venner og familie, som langsomt fikk fart på salget. Deretter eskalerte det fort.
I løpet av skoleåret har jentene fått stor oppmerksomhet i sosiale medier og andre medier og de har i skrivende stund over 1000 følgere på instagramkontoen deres.
– Vi kontaktet mange influencere på Instagram og hørte om de var interessert i en genser, og promotere budskapet. Der fikk vi god respons, og blant annet Helene Olafsen, Iselin Guttormsen, Camilla Herrem og Helsesista har nå promotert genseren. I tillegg tok politiet kontakt med oss og la ut et innlegg på instagramsiden «Nettpatruljen» og politiets interne nettside. I tillegg har vi fått oppslag på skolens nettside, og Avisa Vest.
Over all forventning
All oppmerksomheten vi har fått i sosiale medier har ført til et salg som er overgått alle forventningene jentene hadde i forkant. De har nå solgt nærmere 700 gensere!
– Vi er stolte av det vi har fått til. Vi har fått veldig bra respons og fått mange tilbakemeldinger fra kunder som er glad og stolte over at vi jobber med dette budskapet.
For dem som enda ikke har fått tak i genser er dette fortsatt mulig å kjøpe den, og samtidig støtte arbeidet til Stine Sofies Stiftelse.
– Man kan enten bestille ved å sende oss en direktemelding på instagramkontoen noviolence.ub eller gå inn på nettsiden vår noviolence.no.
De fire jentene er snart ferdig med skoleåret og faget entreprenørskap, men de ønsker fortsatt å satse på prosjektet.
– Vi holder nå på å bli et AS, ettersom vi har omsatt for mer enn UB sin omsetningsgrense på 140 000 kroner. Etter skoleåret skal to av oss i bedriften gå av, mens de to andre skal fortsette med bedriften videre.
Med hjelp fra Ronald McDonald Barnefond, åpnet Stine Sofie Senteret i Grimstad høsten 2016. Fondet finansierte byggingen av boenhetene på senteret, samt vedlikehold i 20 år. McDonald’s sin innsamling i desember går til å styrke det viktige arbeidet s...