Brød med ekstra mening

I 2008 dukket det første Stine Sofie-brødet opp i REMA 1000 sine butikker på Sørlandet. I løpet av 2021 passerer de mer enn 2 millioner solgte brød og 4 millioner kroner til Stine Sofies Stiftelse.

Tommen og Andreas deler ut Stine Sofie-brødet under åpen dag på Stine Sofie Senteret i 2018.

– Det er blitt et populært brød. Derfor er det både bra for businessen og støtter en god sak, forklarer Thomas Warp Ulriksen. Han er regional salgssjef i Mesterbakeren, og dekker både Agder, Vestfold og Telemark.

I dag selges Stine Sofie-brødet i REMA 1000 sine butikker over hele Agder. For hvert solgte brød går 2 kr til Stine Sofies Stiftelse sitt arbeid for en barndom uten vold og overgrep.

Smakte seg frem til oppskriften

– Det var Tore Bjørn Birkeland, som den gang drev Mesterbakeren Sørlandet, som tok kontakt med oss i stiftelsen. Han hadde lyst til å gjøre noe for oss, og vi synes selvsagt det var en helt fantastisk idé, forteller generalsekretær Ada Sofie Austegard.

Brødet ble først solgt i REMA 1000-butikker rundt Grimstad, før det ble utvidet til daværende Aust-Agder og så Vest-Agder. Austegard husker godt hvordan oppskriften kom på plass.

– Det måtte jo være et barnevennlig brød. Vi fikk beskjed av Mesterbakeren om å gå ned til en REMA 1000-butikk og plukke med oss et utvalg brød. Så satte vi oss ned og smakte oss gjennom brødene. Deretter plukka vi ut ulike ting vi likte og ville kombinere. Ut fra det satte Mesterbakeren sammen Stine Sofie-brødet, slik vi kjenner det i dag.

Mer en bare brødsalg

Thomas Warp Ulriksen

Warp Ulriksen tror det gode formålet virker inn på folks brødvalg.

– Når du står der og skal velge mellom to brød, så tror jeg mange velger Stine Sofie-brødet fordi det går til en så god sak. I tillegg er det jo et godt brød.

Som salgssjef jobber han mot kommersielle mål. Det å samtidig få jobbe med et godt formål gir ekstra motivasjon.

– Jeg merker jo at det gjør noe med meg, det å kunne jobbe med noe som betyr noe mer enn å selge brød i seg selv. Det gjelder ikke bare for oss i Mesterbakeren. Jeg ser også at mange av REMA 1000-kjøpmennene ser på det som noe positivt, og en mulighet til å vise samfunnsansvar som en stor aktør i markedet, sier Warp Ulriksen.


Vil ut i andre fylker

Selv om Stine Sofie-brødet selger godt på Agder, har stiftelsen lyst til å utvide til andre deler av landet. For Ada Sofie handler det om mer enn inntekter.

– Jeg tror mange opplever det som meningsfylt å bidra til arbeidet for en barndom uten vold og overgrep – samtidig som de kjøper noe de trenger. Brødposen minner folk i gata på saken, og sørger for at vi ikke blir glemt. Jeg håper vi kan utvide til andre fylker, sier hun.

– Vi vil gjerne selge mer av Stine Sofie-brødet, legger Warp Ulriksen til.

2 kroner per brød blir til sammen store summer hvert eneste år. Det er inntekter som gjør at stiftelsen kan gjøre litt mer hver eneste dag for de barna som trenger hjelp.

– Jeg skulle gjerne fortalt hver enkelt person hvor mye de 2 kronene betyr, avslutter Ada Sofie takknemlig.